Pilveä ja Poweria

 

Aiemman julkaisumme   dataosaamisesta mukaisesti, Ready Solutions opastaa suomalaisia pk-yrityksiä ottamaan käyttöön uusia palveluita sekä kehittämään liiketoimintaansa datan avulla. Tässä kerromme miten asiakasdatasi, myyntiprosessisi ja erilaiset aktiviteetit saadaan visualisoitua Microsoftin Power BI – välineen avulla.

Power BI on helppokäyttöinen, mutta paljon ominaisuuksia sisältävä tuote, jonka raportit voidaan jakaa pilvipalvelusta suoraan käyttäjille ilman omia investointeja erityiseen infraan. Raportteja voidaan kehittää Power BI Desktop – tuotteella, jonka löydät täältä.

 

Lähtökohdat

Kirjoitamme tämän siitä näkökulmasta mikä meille itsellemme on myös luontevin eli asiantuntijapalveluita muille yrityksille tarjoavan yrityksen. Kyse on siis B2B – myynnistä, mutta todellisuudessa tärkeimmät tiedot mitkä meillä pitää olla hyvässä kunnossa ovat asiakasyritysten tai potentiaalisten asiakasyritysten yhteyshenkilöt. Yhteyshenkilö voi olla yrityspäättäjä tai muu erilaisten palveluiden hankintaan muuten merkittävästi vaikuttava henkilö.

Alla oleva lista asioista, joita asiakkuuksien parissa työskentelyä helpottaviin tietojärjestelmiin yleensä kuuluu, havainnollistaa kokonaisuutta.

  • Lead
  • Account
  • Contact
  • Opportunity

Mitä nuo pitävät sisällään? Meille asiakas, potentiaalinen asiakas tai yhteistyökumpani on organisaatio ja Account – entiteetin jäsen.

Edellisillä on aina 1..N kappaletta yhteyshenkilöitä. Oikeastaan yhteyshenkilöiden kanssa kommunikointi tai interaktiot, jotka näyttäytyvät tietojärjestelmässä aktiviteetteina, on koko myynnin prosessimme ydin.

Yhteys yrityksen Dynamics 365 – instanssiin

Käytämme yleensä OData  – protokollaa yhdistämään Power BI:n D365 instanssimme tietoihin.

Linkki instanssisi  rajapintaan löytyy kohdasta ”Asetukset/Mukautukset/Kehittäjien resurssit”

 

 

Power BI Desktopin puolella taas voit tehdä tällaiset valinnat:

Myyntiprosessisi tilanne

Myyntisi raportointi perustunee suurelta osin Myyntimahdollisuus / Opportunity objektin tietoihin, jotka saat helposti valittua kun valitset oikean ”taulun” Power BI Desktopin avulla.

Millaiset tietoryhmät ovat kiinnostavia myynnin raportoinnin kannalta?

  • Myyntimahdollisuuteen liittyvä potentiaalinen asiakas tai asiakas
  • Myyntimahdollisuuden arvioitu euromäärä
  • Myyntimahdollisuuden myyntiprosessin vaiheiden ajankohdat
  • Myyntimahdollisuuteen ehkä liittyvät tuotteet tai palvelut

Noiden tietojen sisältö sekä laajuus riippuvat hyvin paljon organisaatiosi tavasta tehdä myyntiä.

 

Hyödyt

Power BI mahdollistaa hyvin nopean yhteyden asiakasdataasi pilvessä sekä mahdollistaa tämän datan hyödyntämisen liiketoimintasi kehittämisessä.

 

Lopuksi

Pienikin yritys voi ottaa käyttöön ratkaisun, joka avaa sille aivan uusia mahdollisuuksia raportointiin eikä kustannuskaan per käyttäjä ole liian suuri.

Toki täytyy myöntää että tässä näkökulma on pienen yrityksen konkreettinen operatiivisen toiminnan raportointi ja liiketoiminnan kehitys sekä ohjaus sen datan perusteella. Suurelle yritykselle tällaiset järjestelmät tyypillisesti tarjoavat muitakin etuja ja lisäksi data voidaan yhdistää erilaisten tietovarastointitekniikoiden avulla muuhun organisaation dataan.

Seuraa Ready Solutions Oy:tä LinkedIn:ssä ja sivuillamme, niin saat lisää tietoa siitä miten erilaiset teknologiat oikeasti tarjoavat hyötyjä käyttäjäorganisaatioilleen!

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *